Urządzenie zakłócające
Podczas gdy systemy pasywne koncentrują się na ukrywaniu samego faktu istnienia statku, aktywne systemy maskujące, zwane pospolicie zagłuszarkami, mają za zadanie przede wszystkim utrudnić dokładne namierzenie korzystającego z nich pojazdu. Wykorzystując własną aparaturę transmisyjną lub specjalne nadajniki, zagłuszający zasypuje odbiorniki wroga masą chaotycznych transmisji, stwarzając cele pozorne i licząc na to, że jego własna sygnatura utonie w morzu szumów.
Skuteczność systemu zagłuszającego zależy przede wszystkim od mocy zagłuszarki oraz jakości czujników, które usiłuje się zagłuszać. Zwykły myśliwiec nie ma zazwyczaj wystarczająco silnego źródła energii, aby oślepić Gwiezdny Niszczyciel - w takim przypadku na ekranach większej jednostki zagłuszanie będzie raczej dodatkowym sygnałem naprowadzającym i zachętą do odstrzelenia hałaśliwego insekta przy pomocy broni pokładowej. W walce jednostek o podobnych rozmiarach może jednak znacząco utrudnić wrogowi celowanie dzięki oślepieniu komputerów namierzających, zmuszając do prowadzenia ognia "na oko" - z czego wielokrotnie korzystali piloci rebelianckich A-wingów.
Poza utrudnieniem dokładnego namierzenia, zagłuszarki aktywne bywają również wykorzystywane podczas większych operacji wojskowych celem zdezorientowania wroga lub uniemożliwienia mu poznania dokładnej liczebności i składu formacji bojowej. Nieprzyjaciel doskonale zdaje sobie wówczas sprawę, że "coś" się dzieje, nie wie jednak dokładnie "co". Można również zagłuszać w ramach akcji pozoracyjnej, przekonując wroga właśnie, że "coś się dzieje", podczas gdy tymczasem za jego plecami przekradają się jednostki wykorzystujące maskowanie pasywne... Podczas wojen klonów opracowano też kilka zagłuszarek przeznaczonych specjalnie do stosowania przeciw droidom-myśliwcom i zakłócających ich sygnał sterujący, dzięki czemu stawały się bardziej podatne na ataki.
Systemy zagłuszające mogą być również wykorzystane do zdezorientowania pokładowych instrumentów nawigacyjnych, co może doprowadzić ofiarę do kolizji z innymi statkami kosmicznymi czy ciałami niebieskimi. Z tego względu urządzenia te są dopuszczone do użytku wyłącznie na jednostkach floty wojennej oraz sił porządkowych.
Wśród zakłócarek dobrze znanym modelem jest 4x-Phantom produkcji Miradyne, wykorzystany w rebelianckim A-wingu. Poza systemem pochłaniającym odbierane impulsy aktywnych środków wykrywania, wyposażony on jest w szerokopasmowy emiter zakłóceń o charakterystyce tak dobranej, aby interferowały przede wszystkim z systemami kierowania ogniem. Podobnie jak wiele innych urządzeń zagłuszających ogólnego zastosowania, można go również wykorzystać do zagłuszania wrogiej komunikacji. Przemytnicy i piraci lubią natomiast wykorzystywać korzystającą z własnych nadajników statku aparaturę BlindSide firmy IntelStar, która skutecznie radzi sobie z oślepianiem przyrządów nawigacyjnych, wprowadzając chaos w szeregi pogoni lub dezorientując wybraną przez nich ofiarę i czyniąc ją bardziej podatną na atak.
Jeśli chodzi o sprzęt stosowany na większych jednostkach, to wymienić można chociażby Double-Blind Arakyda. Zbudowanie takich systemów jest nieco trudniejsze, gdyż z reguły muszą one bronić celu nieruchomego (np. stacji kosmicznej) lub mającego przynajmniej dość ograniczoną zwrotność, co sprawia, że nie będzie on wspomagał się unikami i trzeba nadciągającym rakietom lub namierzającym cel bateriom namieszać w głowie całkowicie i nieodwołalnie.
Miradyne 4x-Phantom short-range sensor jammer | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
siła: | 60 | masa: | ? | cena: | ? |
Źródła:
|
Fabritech NightBlind 472 Sensor Jamming Device | ||||||
siła: | 60 | masa: | 1 | cena: | 1500 |
Źródła:
|
IntelStar BlindSide Sensor Jammer | ||||||
siła: | masa: | ? | cena: | 5000 |
Źródła:
|
|
Arakyd Double-Blind Jammer System | ||||||
siła: | 150 | masa: | ? | cena: | ? |
Źródła:
|
Wrrror! Rrrwroarr! Grorrrr!