niemal 20 lat, 523 opisy statków kosmicznych

Pociąg kontenerowy (Cargo Train)

Pociąg kontenerowy. Autor i źródło obrazka: gra 'X-Wing Alliance' - LucasArts
Pociąg kontenerowy
(gra 'X-Wing Alliance' - LucasArts)
link bezpośredni dodaj do porównywarki

Ładowanie kontenerów na frachtowce jest zajęciem dosyć praco- i czasochłonnym oraz skomplikowanym w organizacji, zwłaszcza, kiedy dana jednostka wiezie dużo towaru od i do różnych portów docelowych, stąd też przez dłuższy czas szukano jakiegoś sprytnego rozwiązania, które pozwoliłoby zaoszczędzić na pracy i czasie. Jednym z takich rozwiązań jest idea pociągu kontenerowego.

Polega ona na tym, aby - zamiast budować wielką jednostkę kosmiczną, do której doczepiać się będzie lub na której pokład załadować będzie można kontenery - zestawić statek kosmiczny z samych kontenerów, a następnie na jednym końcu takiego składu zamocować specjalnie zaprojektowany moduł sterujący, a na drugim - silnikowy. W ten sposób wykorzystując dwa statki kosmiczne o sumarycznej długości 135 metrów, serię niewielkich elementów łącznikowych oraz kontenery, nierzadko należące do różnych, choć ustandaryzowanych typów, stworzyć można kosmicznego giganta ponad kilometrowej długości. Do całej operacji potrzeba oczywiście również pewnej liczby holowników (zaleca się produkty Phylon Freight lub quadjumpery), które odpowiedzialne są za ustawienie wszystkich "wagonów" we właściwym miejscu.

Kiedy wszystkie elementy pociągu są już zestawione i zamocowane, od modułu dziobowego do rufowego rozciągane jest pole hipernapędu pozwalające jednostce na tradycyjny skok w nadprzestrzeń - nie trzeba w tym celu w żaden sposób modyfikować standardowych kontenerów tworzących większą część "kadłuba", całość operacji biorą na siebie "części motoryczne" pociągu. Po dolocie do celu kontenery są rozprowadzane przez holowniki, a z modułu dziobowego, rufowego oraz nowych kontenerów zestawia się kolejny pociąg.

W praktyce istnieją dwie filozofie montowania i napędzania takiego składu, stąd mamy do czynienia z dwoma wariantami modułów sterowniczych oraz dwoma - napędowych. Typ pierwszy, nieco bardziej klasyczny, zakłada montaż sekcji silnikowej z tyłu pociągu oraz sterówki z przodu. W tym przypadku bulwiasty człon dziobowy wyposażony jest w dodatkowy mostek obserwacyjny skierowany do tyłu, który pozwala na koordynację pracy holowników podczas montażu i demontażu składu. Typ drugi to wyposażona w duży mostek sterówka na rufie (nieco przypominająca architekturą Gwiezdne Niszczyciele), oraz dziobowa sekcja napędowa pełniąca rolę holownika - z trzema silnikami jonowymi rozstawionymi na boki tak, aby odrzut jonowy kierowany był poza kontenery. To drugie rozwiązanie zapewnia wprawdzie nieco lepszą zwrotność i tak mocno bezwładnego statku, może jednak negatywnie wpływać na stan ładunku przewożonego w dziobowych kontenerach.

Pociąg kontenerowy znakomicie usprawnił i skrócił proces transferu ładunku w portach, obniżając tym samym koszty transportu. Główną jego wadą jest zaś niemal całkowity brak szans w przypadku, gdy zostanie zaatakowany przez przeciwnika - jakiekolwiek naruszenie integralności składu praktycznie uniemożliwia dalszy rejs i wymusza długi postój w celu wykonania potrzebnych napraw lub odłączenia uszkodzonych elementów i zestawienia składu na nowo. Mimo tej wady jednak, w spokojnych rejonach Galaktyki pociągi kontenerowe zyskują stopniowo coraz większą popularność.

pełna nazwa: Cargo tanker / freighter cargo train producent: Virella Systems
polska nazwa: Pociąg kontenerowy (holownik / pchacz) w slangu: -
prędkość: 2 wytrzymałość: 433
w atmosferze: osłony: 100
hipernapęd: ? zwrotność: 0
uzbrojenie: długość: 135 m
załoga: 5
pasażerowie: -
ładowność: - t
cena (nowy): ? kr
używany:
w użyciu od / do: galaktyczna wojna domowa
Źródła:
  • X-Wing Alliance
^ wróć do góry
Reklama: Firma Developerska Romek Wesoly Ltd.

<<  wróć na główną ^ wróć do góry